Forest Soap
Image default
Mode en Kleding

Zijn Crocs nog steeds populair?

Crocs zijn het gezicht van lelijke schoenen. Toch is de rubberen klomp, naast hun neefjes Birkenstock en Vibram FiveFingers, in de loop der jaren alleen maar populairder geworden. Het grove schoeisel, dat soms liefkozend “papa schoenen” wordt genoemd, leek onlangs comfort te hebben ingeruild voor chic – maar was dat echt zo?

Tussen 2020 en 2021 was Crocs een van de snelst groeiende modemerken, met een verkoopstijging van 430%. Gezien de pandemie en de verlengde quarantaine is dit consumptiepatroon logisch: Mensen hoefden zich gewoon niet zo vaak te verkleden. “Ze hebben niet zo veel sociale verantwoordelijkheid over het kleden. Net als sweatpants profiteerden Crocs daarvan,” zegt Valerie Steele, directeur en hoofdconservator van het museum aan het Fashion Institute of Technology.

Maar Crocs is niet zomaar een Assepoester in de ban van een pandemie. Het is een understatement om al hun succes toe te schrijven aan de pandemie en de naar comfort zoekende consument. Crocs zijn namelijk niet van de ene op de andere dag de “it” schoenen geworden. De transformatie van de iconische klomp is al twee decennia aan de gang, gevoed door de algemene opkomst van ugly fashion, samenwerkingen met beroemdheden en ontwerpers en zelfs veranderende genderverhalen.

Crocs, opgericht in 2002, begonnen als bootschoenen en maakten gebruik van hun poreuze, lichte en onderhoudsarme kwaliteiten als sportartikelen. Hoewel de opkomst van Crocs al aan het begin van deze eeuw begon, samen met de rest van de “lelijke” mode, is deze de afgelopen jaren versneld door een sterke toename van interesse onder Gen Z. Tegenwoordig zijn de schoenen geliefd bij een breder publiek, waaronder beroemdheden en modeontwerpers. De Crocs, die voor het eerst te zien waren op een bootshow, grazen nu op catwalks, rode lopers en TikTok-feeds.