Forest Soap
Banen en opleidingen

Interview met een direct marketing manager

Direct marketing is directe communicatie met de ontvanger van het bericht. Een specialist die in deze specialiteit werkt, kan solliciteren op vacatures van zowel een direct marketeer als een direct marketing manager, en een Direct Marketing Manager.

Direct Marketing Manager bevat uitgebreide functionaliteit. De functie omvat de taken van de e-mailmarketeer en de CRM-manager. Een directmarketingprofessional weet een communicatiestrategie met het publiek op te bouwen en in de praktijk te implementeren. Het doet dit met behulp van mailingservices, sms, pushmeldingen, webanalysediensten.

Directe marketeers zijn niet betrokken bij het aantrekken van nieuwe klanten. De kanalen waarvoor de specialist verantwoordelijk is, werken voor de bestaande klanten van het bedrijf. Dit kanaal is geschikt voor alle segmenten van het klantenbestand: voor merkadvocaten en voor degenen die op een informele basis contact hebben gehad met het bedrijf. Een geweldige tool voor Direct Marketing Manager is een CRM-systeem dat contactgegevens van klanten en informatie over hen opslaat. Het vermogen om met gegevens te werken en het publiek te segmenteren voor effectieve communicatie is een belangrijke taak voor een directe marketeer. Effectiviteit is duidelijk meetbaar. De belangrijkste indicatoren die worden bijgehouden, zijn afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen. Dit zijn indicatoren: Open Rate, CTOR, ROI, SCR en andere.

Om zichtbare resultaten te behalen, wordt de direct marketingstrategie zorgvuldig opgebouwd. Interactie met verschillende segmenten van de basis moet lang en regelmatig zijn, dan zal er een resultaat zijn in de vorm van nieuwe loyale klanten en verkopen. Pas echter op voor obsessie. Om te voorkomen dat ze op de zwarte lijst komen te staan ​​en golven van negativiteit van klanten, segmenteren ze het publiek en reageren ze op een gepersonaliseerde manier. Met een klant die een keer sokken in een winkel heeft gekocht en nooit meer terugkwam, en een klant die elke maand aankopen doet, kan de interactie niet hetzelfde zijn. Het is onwaarschijnlijk dat de eerste elke week brieven over kortingen wil ontvangen, maar de tweede zal precies goed zijn. Maar vergeet ook hier niet om bijvoorbeeld het bouncepercentage in de gaten te houden om een ​​persoon niet aan te vallen die nog niet klaar is om contact te maken.

Het is de taak van de Direct Marketing Manager om klanten vast te houden of terug te sturen naar het bedrijf. Dit kan worden gedaan door een communicatie op te bouwen waarmee u de klant kunt pushen om de beoogde actie te ondernemen, wat het bedrijf ten goede komt. Houd er rekening mee dat deze acties effectief zijn als ze systemisch zijn. Verwacht geen razendsnelle resultaten van direct marketing. Het kost tijd om betrouwbare communicatie op te bouwen. Hiervoor is het noodzakelijk om voortdurend hypothesen en benaderingen te testen, omdat er geen universele principes zijn voor bijvoorbeeld doelgroepsegmentatie of de keuze van de toon van adressen. Dit wordt geleerd door middel van vallen, opstaan ​​en A / B-testen.

Een paar jaar geleden werd CRM-marketing gereduceerd tot reguliere contentmailings, dus e-mailmarketeers begrepen html, schreven de teksten zelf, hielden een contentkalender bij en telden conversies in Google Analytics. De meeste triggers waren beperkt tot het achterlaten van een winkelwagentje, reactivering en een welkomstmail met een one-size-fits-all-aanpak. Nu hebben veel bedrijven de massamailings natuurlijk nog steeds niet opgegeven, maar tegelijkertijd is het belang van automatisering en cross-channelcommunicatie enorm toegenomen.

En personalisatie is niet langer “voornaam” in de onderwerpregel. In een ideale wereld bevindt dit bericht zich op het moment dat de gebruiker het nodig heeft en op het apparaat waar het gemakkelijk zal zijn om het te lezen – met gepersonaliseerde inhoud die nuttig zal zijn. Om deze triggers te lanceren, moeten marketeers technische vaardigheden hebben (en het schrijven van teksten kan beter aan een redacteur worden overgelaten).

– CRM-marketeer is niet beperkt tot het raamwerk van Open Rate en CTR-statistieken, maar denkt aan LTV, Churn Rate en frequentie van aankopen per gebruiker. Komt met hypothesen, tekent berichtketens en werkt nauw samen met Data Science en analisten.

– Weet wat statistische significantie en controlegroep is, kan gegevens in de database ophalen met behulp van SQL om segment- of campagneprestaties te berekenen.

– Bewaakt de afleverbaarheid van e-mail, zwarte lijsten, domeinreputatie en IP. Kent het verschil tussen hard bounce en soft bounce, kan de e-mailheaders bekijken en de betekenis zien. En meestal, hoe groter het klantenbestand, hoe acuter dit probleem is.

– Als er een applicatie is – begrijpt de verschillen tussen pushmeldingen en e-mails. Ze is niet bang om te experimenteren met nieuwe kanalen (nu wint bijvoorbeeld direct mail weer aan populariteit – als je een fysieke brief per post ontvangt) en, belangrijker nog, weet hoe ze de effectiviteit moet berekenen.

– Kent de verschillen tussen platforms en kan een product owner zijn bij het integreren van een nieuw of in-house systeem, zodat hij de technische processen begrijpt en raakvlakken vindt met programmeurs.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat Direct Marketing Manager mailings moet kunnen verzenden – het is alleen dat platforms nu het proces van het maken van een brief en interne segmentering zo veel hebben vereenvoudigd dat het niet veel tijd kost. Het is veel moeilijker om nuttig te zijn voor de gebruiker tussen de honderden e-mails en notificaties die we allemaal dagelijks ontvangen.

Interview vragen:

  • Wat is er volgens u nodig om direct marketing effectief te laten zijn?
  • Hoe heb je de bedrijfsdoelen bepaald die met behulp van directmarketingactiviteiten moesten worden bereikt?
  • Hoe werd het probleem van de positionering van het bedrijf en de keuze van een strategie voor communicatie met gebruikers opgelost? Heeft u hieraan deelgenomen?
  • Met welke directmarketingkanalen heb je gewerkt?
  • Welke mailingservices heeft u gebruikt?
  • Hoe heb je met de database gewerkt, hoe heb je er iets aan toegevoegd?
  • Welke webanalysetools heb je in je werk gebruikt en hoe heb je de effectiviteit van je acties gemeten?
  • Kent u HTML, CSS, heeft u uw kennis in uw werk gebruikt?
  • Heb je het inhoudelijke gedeelte – teksten, visuele inhoud? In hoeverre was u bij deze aspecten betrokken?
  • Heeft u geactiveerde advertentiecampagnes opgezet en wie heeft het proces geleid?

global recruitment selection

https://www.globalrecruitment.info/